Choklad och Apelsin Kola

Fick sådan julkänsla igår när jag stod och gjorde lite blomsterarrangemang med hyacinter och amaryllis. Råkade också sätta igång lite julmusik med Peter Jöback... Ni vet när man kommer åt knappen av misstag.
Jag fick i alla fall idén om att göra kola som jag ville smaksätta med något intressant. Första tanken vart saffranskola, men det slutade med choklad och apelsin. Jag ångrar mig inte! Den jag gjorde valde jag att dra ner på sockret i.
 
 
 
 
Ingredienser:
 
50g Smör
2dl Grädde
2dl Socker
1dl Sirap
1-2tsk Vaniljpulver
2msk Cacao
1 Apelsin (skalet)
 
 
Koka upp allt förutom vanilj, cacao och apelsin till 124 grader i en tjockbottnad kastrull. Lägg i resterande ingredienser och häll upp i en form(ca 16*20) som är klädd med bakplåtspapper. Låt stå och sätta sig/ svalna i några timmar i rumstemperatur. Skär sedan upp i valfri storlek.
Lycka till!
 
 
 
Ellinor
 
 
1 Matilda Berlin:

skriven

Jag försöker själv verkligen hålla mig med allt vad jul heter, men åhh vad jag längtar! Men den här kolan kommer jag definitivt testa inför julbordet :)

Svar: Visst är det svårt att hålla sig borta!? Jag känner att jag måste börja nu om jag ska hinna njuta av det. Den kommer blir en riktig poppis! Det kan jag lova! ;)Ellinor
Ellinor (Ella) Netsö

2 Linnéa - The Hungry Gosling:

skriven

Låter jättegott, kanske nåt jag borde testa till jul :)

Svar: Det vore du verkligen göra! Även denna gick åt fort. :)Ellinor
Ellinor (Ella) Netsö

Kommentera här: