Moussetårta med smak av blåbär

 
När jag gjorde den här tårtan så ändrade jag lite granna då jag tyckte att den med lingon vart alldeles för gräddig och mastig. Jag bytte lite av grädden mot turkisk yoghurt vilket vart riktigt bra. Jag gjorde också en annan botten med kolasmak för att matcha in smakerna bättre.
 
 
 
 
 
 
 
 

Blåbärsmoussetårta
 
Botten:
100g smör
1dl socker
2dl mjöl
2msk sirap
1tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
 
Mousse:
3dl grädde
2dl turkisk yoghurt
6 gelatinblad
2dl blåbärssylt
 
Geléöverdrag:
3dl blåbärssaft
4 gelatinblad
 
Sätt igång ugnen på 175 grader. Lägg gelatinen i en skål med kalt vatten. Tänk på att skilja på gelatinen till moussen och geléöverdraget.
Botten: Blanda alla ingredienser och tryck ut i en rund form. Ställ i ugnen i ca 10-13 minuter. Ta ut och låt svalna.
Mousse: Mixa sylten och värm i kastrullen tillsammans med yoghurten. Lägg i gelatinen och blanda runt tills den smält helt. Låt svalna och vispa undertiden grädden. Blanda sen smeterna och häll i formen. Ställ in i kylskåp medan du gör geléöverdraget.
Gelé: Värm saften och lägg i gelatinen. Låt svalna innan det hälls uppe på toppen av tårtan. Ställ in tårtan i kylskåpet igen ca en timme så att den hinner stanna till ordentligt.
 
 
 
Lycka till!
 
 
Ellinor

Kommentera här: