Morotskaka i långpanna

Efter att inte ha skrivit något på nästan exakt ett år så kände jag att det var dags att ta upp det igen. Jag har saknat det, men haft för mycket annat runt mig och i huvudet för att göra det. Men i brist på jobb för tillfället så tänkte jag börja igen. 
 
 
 
 
 
 
 
Så det jag börjar med är att lägga ut ett recept på något som ligger mig varmt om hjärtat. Morotskaka. Jag tror inte att jag känner någon som inte tycker om det. Man kan ju till och med intala sig själv att det är lite nyttigt om man vill, med tanke på att det är massor av morötter i!
En nyhet är också att jag bara bakar på spannmålsfritt mjöl nu mera. Min mage mår mycket bättre, jag mår mycket bättre. 
Jag snålar också in på sockret när jag bakar. Även om det bara är en halv deciliter som dras ned på ibland så är det bättre än ingenting.
 
Ugn 175 grader. Ca 30 - 40 min. 
 
Morotskaka
 
150g smör
2,5 dl socker
3 ägg
3dl spannmålsfritt mjöl
1krm vaniljpulver
1 tks bakpulver
1tks bikarbonat
2-3 tks kanel (smaksak)
1 tks ingefära
1 krm salt
5 dl rivna morötter
 
Frosting
2-3 paket med philadelphiaost 200g
1-2 dl Florsocker ( också en smaksak)
 
Kakan.
Börja med att smälta smöret lite lätt i micron. Bara så det blir mjukt. Vispa ihop med sockret. Häll i ett ägg i taget och vispa väl. I med dom torra ingredienserna och blanda innan morätterna åker i. Vänd ner dom ordelntligt så det kommer ut jämnt i smeten. Häll ut i en smörad och bröad långpanna och grädda mitt i ugnen i ca 30 - 40 minuter. Tiden beror på ugnen. 
 
Frostingen.
Medan du väntar så blandar du philadelphian och florsockret i en bunke och ställer åt sidan. Vänta med att bre på smeten till kakan har svalnat. Annars rinner det åt alla håll och kanter. 
 
 
 
 
 
 
 
Ellinor
1 Caroline:

skriven

Så gott med morotskaka. :)

Svar: Verkligen!
Ellinor (Ella) Netsö

Kommentera här: