Hur förädlar ni er skörd?

Igår så var jag och min mor duktiga och tog upp en fjärdedel av morötterna för att förädla dom. I år ska vi pröva med att lägga dom i sand och sedan ställa ner dom i jordkällaren. Vi har efter mycket läsning kommit fram till att det vore få dom att hålla så länge som möjligt. Nu får vi bara vänta och hoppas på det bästa! Vi har också förvällt en del och slängt i frysen, så man lätt kan ta fram och använda i maten.
Med tanke på att mor min inte har mått så bra dom senaste dagarna så fick vi ta det lugnt och hon fick pyssla lite mellan vilan. Där har vi någon som inte kan sitta still fast hon mår skit! Vi plockade även in tredje omgången med ringblommor för torkning.
 
Jag gjorde lite mer svart vinbärssaft av dom sista bären på buskarna! Tänk vad gott det är! Jag kan inte dricka köpt saft längre. Det går verkligen inte. Det är fruktansvärt sött och smakar konstgjort. Nej, här är det riktiga grejer som gäller! Tyvärr vart det ingen svart vinbärsgelé i år, men kanske att det blir lite röd vinbärsgelé!
 
Nu ska jag ta och sova för att få den sömn jag behöver innan klockan ringen halv sex imorgon. God natt!
 
 
 
 
Finns inge bättre än hemgjord saft
 
 
Ellinor

Kommentera här: