Saffransbröd

Bakade för precis en vecka sedan ett otroligt gott bröd till advents fikat! En helt vanlig saffransdeg som jag kavlade ut och rev på massor med mandelmassa. Saftigt och gott vart det! I det här receptet kan jag tyvärr inte ge en exakt mängd på mjölet då jag häller i tills jag tycker den är lagom.
 
 
 
Ingredienser:
 
50g Jäst
1l Vatten
50g Rumsvarmt Smör
Ca 2dl Socker
2 Kuvert Saffran
Ca 1,2l Mjöl
Russin
Mandelmassa
 
Sätt ugnen på 225 grader.
Blanda jästen med ljummet vatten som inte överstiger 45 grader. Häll därefter i sockret och saffran. Jag brukar ta en msk socker och stöta med saffranet för att få ut mer smak.
Häll därefter i russin om det önskas och sedan hälften av mjölet. Klicka sen i smöret och efter det resterande mjöl. Har man gjort bröd förut så vet man när degen är som den ska vara. Låt jäsa i en timme.
Nu är det dags att göra antingen lussekatter eller kavla ut degen i stora rektanglar och riva på mandelmassa och sen rulla ihop. Dela rullen på hälften och klipp om ni vill och låt sen jäsa ca 15 minuter. Sedan in i ugnen i ca 20 minuter. Jag tittade aldrig någon tid, men uppskattade tiden som 20 minuter.
 
Lycka till!
 
 
 
Ellinor

Kommentera här: