Lingontryffel med en touth av whiskey

Kände mig lite kreativ igår. Började morgonen med att plocka in lite äpplen till min glaskupa som jag lite snyggt sådär varvade med clementiner.  Det vart precis så som jag tänkt mig. Slängde också ihop en smet till tryffel. Sedan var jag med när mamma och grannen drog upp alla kålplantor som skulle få träffa brasan. Tyvärr så har vi fått mycket kålfjärilslarver på speciellt brysselkålen. Till våran lycka hade dom inte rört själva kålen än, så den plockade mamma in. Det vart mycket mer än vi trodde at det skulle bli!
Efter att ha fått i oss lite mat så åkte vi och införskaffade smör och fikade hos en trevlig granne. Med smöret på bänken så gick jag ut och hämtade in persilja, oregano och ringblommor. Nu ligger det alltså en hel del persiljesmör och örtsmör i frysen! När det var klart så tog jag ut tryffelsmeten och rullade bollar av det och rullade det i florsocker. Dom vart mycket godare än jag trodde dom skulle bli!
 
Persiljesmör/ Örtsmör
125g Smör
1/2 tsk Svartpeppar
3/4 - 1 tsk Salt
1 näve Persilja
 
Blanda ihop allt och förvara i bakpapper. Går jättebra att lägga i frysen.
Vill du ha örtsmör så är det bara att ta en näve med blandade örter som du tycker om.
 
 
Lingontryffel med Whiskey
300g Choklad
2dl Grädde
1 msk Smör
3 msk Lingonsylt
1/4 - 1/2dl Whiskey
 
Smält chokladen. Häll i grädden försiktigt medan du rör om. När det har blandats så lägger du i smöret.
Sen häller du i resten och rör om tills det är riktigt blandat. Ställ in i kylen och låt stelna. Ta fram och rulla lagom stora bollar, och rulla det du vill ha som yttre lag.
 
 
 
 
Ellinor

Kommentera här: